Kutatócsoportok, tudományos műhelyek

Kutatás-fejlesztés és tehetséggondozás

A 2006. évi intézmény-akkreditáció jelentése (2006/8/IX/1. sz. MAB határozat) szerint a Kar alkalmassá vált a társegyetemek közötti integrált oktatási rendszer kiépítésére és a lineáris oktatási rendszerre való áttérésre. Az infrastruktúra a kor követelményeinek maradéktalanul megfelel.

A Karon agrár, műszaki és természettudományi területen a következő kutatás-fejlesztési tevékenységek folynak:

  1. Környezetbarát megmunkálási technológiák fejlesztése
  2. Csavar- és menetfelületek kutatása
  3. Mezőgazdasági és élelmiszeripari anyagok szárítás-technológiáinak fejlesztése 
  4. Járművek és mezőgazdasági erőgépek teljesítmény-átvitelének kutatása
  5. Konvencionális és megújuló energiák alkalmazási lehetőségeinek feltárása
  6. PROFINET valósidejű ipari kommunikációs rendszerek fejlesztése
  7. Soft computing és katasztrófaelméleti módszerek alkalmazása
  8. A hivatásos repülőgép vezető képzés feltételeinek vizsgálata
  9. Nem-egyensúlyi fázisátalakulások vizsgálata
  10. Anyagtudományi kutatások
  11. Környezetfizikai kutatások
  12. Nagyenergiájú fizikai vizsgálatok
  13. Szakmódszertani kutatások
  14. Az ökológiai gazdálkodás technológiai fejlesztése
  15. A fitoremediáció kutatása
  16. Energianövények ásványi táplálkozásának vizsgálata
  17. Gumiabroncs-talaj kapcsolatának vizsgálata és kutatása

A fenti kutatási-fejlesztési témák művelésére jöttek létre a tanszéki tudományos műhelyek.

Ezek közül hazai és nemzetközi viszonylatban is kiemelkednek az alábbi kutató műhelyek:

  • környezetbarát megmunkálási technológiák fejlesztése tudományos műhely,
  • mezőgazdasági és élelmiszeripari anyagok szárítás-technológiáinak fejlesztése kutató csoport,
  • az ökológiai gazdálkodás technológiai fejlesztése tudományos műhely,
  • fitoremediáció kutató csoport,
  • a gumiabroncs-talaj kapcsolatát vizsgáló műhely és csoport, valamint
  • a „Bioenergia” és a „Robot és CNC berendezés fejlesztő” elnevezésű tehetséggondozó műhely.

1. Tudományos műhely megnevezése: PROFINET valósidejű ipari kommunikációs rendszer

Szempontok

Leírás

A tudományos műhelyben résztvevők (név, beosztás, tud. fokozat)

Dr. Ormos László főiskolai tanár, Ph.D.
Ferenczi István műszaki tanár, doktorandusz

A kutatási téma rövid bemutatása
(alprojektek, célkitűzés)

 

A kutatás célja, hogy kidolgozza a valós idejű ipari Ethernet hálózatok kritikus időmeghatározási módszereit, biztonságos adatátviteli lehetőségeit és korlátait.

A kutatás során a Profinet IO rendszer elemei közötti kapcsolat során felmerülő összefüggések kerülnek elemzésre, mint például ciklusidőt vagy válaszidőket befolyásoló tényezők meghatározása és ezek igazolása különböző mérési eljárásokkal.

Az eddig vizsgált területek:

  • IO controller vezérlési program ciklusidejének meghatározása és mérése
  • Nem szinkronizált valós idejű Profinet IO rendszer reakcióidejének meghatározási módszerei és mérési lehetőségei
  • Profinet IRT rendszer busz frissítési idejének meghatározása 100Mbps full duplex hálózatban
  • A bitsebesség növelésének hatásai és korlátai

Eredmények:
(„K+F” alkotások, publikációk, szabadalmak, pályázatok számszerű összefoglaló adatai)

9 konferencia előadás
4 publikáció

Hazai és nemzetközi kapcsolatok, együttműködések

 

Miskolci Egyetem
Siemens Hungária Kft.
National Instruments Magyarország.

2. Tudományos műhely megnevezése: Soft computing és katasztrófaelméleti módszerek alkalmazása

A tudományos műhelyben résztvevők
(név, beosztás, tud. fokozat)

Dr. Ormos László főiskolai tanár, Ph.D.
Ferenczi István műszaki tanár, doktorandusz

A kutatási téma rövid bemutatása
(alprojektek, célkitűzés)

 

A kutatás célja, hogy a nagyon lassú és a nagyon gyors folyamatok biztonságos és megbízható irányítására találjunk megfelelő módszereket.

Azok a szélsőséges sebességű folyamatok, amelyek a katasztrófaelmélettel leírhatók, jól irányíthatók a soft computing módszer felhasználásával. Az ipari, energetikai és mezőgazdasági technológiák esetében a vizsgálatok szerint jól alkalmazható ez a mesterséges intelligencia módszer.

   Az eddig vizsgált folyamatok:

  • változtatható szárnyállású szuperszónikus repülőgépek longitudinális stabilitásának
     
    biztosítása,
  • erőművi rendszerek irányítása,
  • transzformátor állomások terhelésmegosztása az állomáson belül és az állomások között,
  • öntöző rendszerek irányítása,
  • idegrendszer fiziológiai modellezése.

Eredmények:
(„K+F” alkotások, publikációk, szabadalmak, pályázatok számszerű összefoglaló adatai)

1 db doktori értekezés
8 db konferencia előadás
2 db könyvrészlet

Hazai és nemzetközi kapcsolatok, együttműködések:

 

 

  • E-ON Erőmű, Nyíregyháza
  • Israeli Electric Co., Haifa
  • ITE Kft., Budapest
  • ISEL Hungária Kft.
  • SIEMENS Magyarország Kft.

3. Tudományos műhely megnevezése: A hivatásos repülőgépvezető képzés feltételeit vizsgáló munkacsoport

Szempontok

Leírás

A tudományos műhelyben résztvevők
(név, beosztás, tud. fokozat)

Dr. Sikolya László főiskolai tanár C.Sc.
Dr. Szilágyi Dénes főiskolai docens Ph.D.
Dr. Korody Endre főiskolai docens Ph.D.

A kutatási téma rövid bemutatása 
(alprojektek, célkitűzés)

 

A kutatócsoport a hivatásos repülőgépvezető képzés EU előírásoknak való megfelelését és az ezzel kapcsolatos teendőket vizsgálta. A JAR FCL-1 (EU előírás) alapján jelent meg a 32/2009. KHEM rendelet a hajózó személyzet képzéséről. Ebben részletesen leírják, hogy milyen személyi, tárgyi és dokumentációs feltételeket kell teljesíteni, hogy egy oktatási szervezet pilótaképzést folytathasson. Nyíregyházán 1968 óta folyik hivatásos pilótaképzés, de eddig az NKH Légiközlekedési Igazgatóságán a főiskola még nem szerepelt a repülő képzési szervezetek között. Ezt kívántuk megszüntetni és megkérni a legmagasabb szintet jelentő ATPL elméleti modulképzést.

Eredmények: 
(„K+F” alkotások, publikációk, szabadalmak, pályázatok számszerű összefoglaló adatai)

Az elkészített és a hatósághoz benyújtott mintegy 260 oldalas Képzési Kézikönyv, Üzemeltetési Kézikönyv és Minőségbiztosítási Kézikönyv alapján az NKH LI a Nyíregyházi Főiskola Oktatási Engedélyét 2010. július 30-án kiadta és ez alapján a szakszolgálati engedély EU kompatibilis lesz.

Hazai és nemzetközi kapcsolatok, együttműködések:

NKH Légiközlekedési Igazgatóság
Rzeszow-i Műszaki Egyetem